ستایش هشتم
قالب شعر مثنوی است.
بیت 1 - خداوند به انسان توانایی سخن گفتن داد تا با زبانش بادیگران ارتباط برقرار کند.
بیت 1 تا 4 به آیات سوره ی الرّحمان اشاره دارد.
الرّحمان ،علّم القرآن، خلق الانسان ،علّمه البیان / بیت سه جمله است.
بیت 2 - به ترتیب صفات خداوند را بیان کرده است.
رحمان، معین، کریم :بخشنده ، بزرگوار ، جوانمرد،غفور، توّاب: بسیار توبه پذیرنده
بیت 3 - پرستار : در اینجا به معنی به جا آورنده و انجام دهنده است / پرستار :پرستنده ، مطیع
همه ی موجودات عالم فرمان خداوند را به جا می آورند.
بیت 4 - اقبال و خوشبختی / تشبیه خوشبختی به تاج پادشاهی
مراعات نظیر در کلمات : تاج ، سر / تخت ، تاج
اراده ی خداوند است که یکی را خوشبخت می کند و دیگری را از اوج قدرت و توانایی به زیر می کشد. اشاره به آیه ی 25 سوره ی آل عمران : تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک من تشاء ( پادشاهی را به هر که خواهی می بخشی و پادشاهی را از هر که خواهی می گیری)
در مصرا ع اوّل یکی مضاف الیه است ( بر سر یکی ) و در مصراع دوم مفعول
بیت 5 - اشاره به داستان حضرت ابراهیم و نجات او از آتش نمرود ( آیه 68 سوره انبیا )
اشاره به داستان حضرت موسی و گذشتن از آب نیل و داستان غرق شدن فرعونیان که مستقیماٌ وارد جهنّم شدند.
بر آتش بردن کنایه از به جهنم رساندن است.
آب و آتش تضاد است.
بیت 6 - بزرگی زسر نهادن کنایه از فروتنی و تواضع کردن است.
تکرار زیبا در کلمه بزرگ و در معانی مختلف.
بزرگان به درگاه بزرگی و جلال خداوند غرور و تکبّر را از سر بیرون کرده اند و در برابرش سر تعظیم را فرود آورده اند.
بر در گاه لطف و .....
در نثر قدیم گاهی متمم در بین دو حرف اضافه قرار می گرفت که حرف اضافه ی دوم معنی به جمله می افزاید / به دریا در منافع بی شمار است : در دریا ......
بیت 7 - متّفق : هم صدا /کنه : ذات وجودی، اصل و حقیقت
همه ی دنیا و موجودات آن بر خداوندی خداوند معترف و هم صدا و هم عقیده هستند.کسی نیست که بتواند ماهیت ذات خداوندی را دریابد / فرو ماندن : کنایه از ناتوان شدن
بیت 8 - جلال : شکوه و بزرگی/ صفات جلالیه خداوند که بر قدرت و توانایی و قهر وغضب خداوند تکیه دارد.
جمال : زیبایی، صفات جمالیه خداوند که بر لطف و مهربانی خداوند تکیه دارد.
انسان قادر نیست صفات جمال و جلال خداوند را درک کند و به شناخت واقعی خداوند دست یابد.
بیت 9 - آیینه ی دل : تشبیه دل به آینه (اضافه تشبیهی)
اگر به دلت خوب بنگری به تدریج درونت را صفا خواهی داد و خداوند را در دلت خواهی یافت.
بیت 10 - مُحال : ناممکن / مَحال : جمع محل ، مکان ها / مِحال : حیله ها و فریب ها
سعدی ، اگر می خواهی راه خدا شناسی و عرفان را بیاموزی غیر ممکن است که به جز پیروی از رفتار حضرت محمد(ص) این راه را طی کنی.
به نام خدایی که جان آفرید | سخن گفتن اندر زبان آفرید | |
خداوند بخشندهٔ دستگیر | کریم خطا بخش پوزش پذیر |
پرستار امرش همه چیز و کس | بنی آدم و مرغ و مور و مگس |
یکی را به سر برنهد تاج بخت | یکی را به خاک اندر آرد ز تخت |
گلستان کند آتشی بر خلیل | گروهی بر آتش برد ز آب نیل |
به درگاه لطف و بزرگیش بر | بزرگان نهاده بزرگی ز سر |
جهان متفق بر الهیتش | فرومانده از کنه ماهیتش | |
بشر ماورای جلالش نیافت | بصر منتهای جمالش نیافت |
تأمل در آیینهٔ دل کنی | صفایی بتدریج حاصل کنی |
محال است سعدی که راه صفا | توان رفت جز بر پی مصطفی |
معنی ابیات
1-به نام خدایی که جان در وجود موجودات قرار داد و به زبان قدرت سخن گفتن داد
2-خداوند بخشنده یاریگر خداوند بخشاینده ای که از خطای بندگان می گذرد و
عذرخواهی آنها را قبول می کند
3-همه چیز و همه کس از جمله انسان و پرندگان و مورچه و مگس فرمان بردار دستور او هستند.
4-خدا گاهی تاج خوشبختی بر سر کسی می گذارد و گاهی کسی را از تخت قدرت به خاک می رساند.
5-اتش نمرود را برای ابراهیم به گلستان تبدیل می کند و گروهی را از آب دریای نیل به سمت آتش می برد
6-بزرگان و قدرتمندان در برابر درگاه لطف و بزرگی خدا ،بزرگیشان را از یاد می برند
و فروتنی می کنند.
7-همه جهانیان نسبت به خداوندی او یک نظر هستند وبه آن اعتراف می کنند.و همگی از درک چیستی و حقیقت ذات او ناتوان هستند.
8-بشر نتوانست به کل بزرگی خداوند پی ببرد و چشم نتوانست همه زیبایی او را ببیند
9-اگر در مورد دل مانند آیینه بیندیشی به تدریج صفا و پاکی دل به دست می آوری
10-ای سعدی غیر ممکن است کسی از راهی به جز پیروی از محمد مصطفی به پاکی دل دست یابد
ادبیات متوسطه اول...برچسب : نویسنده : 0adabyat1 بازدید : 302